Warme regen

19 februari 2017 - Paramaribo, Suriname

Hoihoi allemaal, ik dacht ik ga jullie weer is op de hoogte stellen hoe het hier in Su is.

Woensdag was ik jarig. Ik werd al heel vroeg wakker met allemaal lieve berichtjes op fb en via de ap. Ik voelde me net een klein kind, die om half 6 klaar wakker was omdat ze jarig is. We zijn eerst lekker gaan genieten van het lekkere ontbijt in het hotel. Daarna zijn we met onze taxi Moen naar de Mozartstraat 118 gereden, ons verblijf voor de komende vier maanden. We hebben lekker onze koffer kunnen uitpakken en bed even kunnen opmaken en snel het zwembad in gedoken. Het was veel te warm om iets te doen. We hebben die middag al onze huisgenoten ontmoet, wat overigens echt super toffe mensen zijn! Aan het einde van de middag hebben we boodschappen gedaan bij de Tulp, een supermarkt met veel Nederlandse producten. Bij de kassa was het wel even schrikken toen ze 400 zei, maar dat is ongeveer gelijk aan 25 euro dus dat valt eigenlijk nog mee. In de avond zijn we met de huisgenoten uiteten geweest bij de Javaan. De overheerlijke Saoto soep was het eerste lekkere gerecht wat wij hebben gegeten in Suriname. Tot slot hebben we de avond afgesloten met een lekkere cocktail bij 't vat, en toen was mijn verjaardag al weer voorbij.

Donderdag hadden we al vroeg een afspraak met onze begeleider hier in Suriname van het SPI (Surinaams Pedagogisch Instituut). Onze taxichauffeur Moen stond veel te vroeg voor ons huis, dat verwacht je niet van Surinamers. Maar ja zoals gewoonlijk stond ik dus nog niet klaar, dus snel wat aangeschoten en een laagje mascara op gegooid en we waren er weer klaar voor. Meneer Ganga, de begeleider vanuit het SPI, heeft ons verteld waar we stage konden lopen en wat er van ons verwacht wordt deze tijd. Toen kwamen we er dus ook achter dat we geld moeten inzamelen om hier iets goeds te doen voor de school waar je gaat stage lopen. Dat moeten we dus nog even opzetten, even kijken waar ik de school echt blij mee kan maken. In de avond hebben we weer heerlijk gegeten bij Zus en Zo, en hebben we de laatste avond van een van de huisgenoten gevierd. Het valt mij op dat iedereen die weg gaat liever nog een maandje zou blijven. Laten we hopen dat ik dat ook kan zeggen aan het einde van deze tijd.

Vrijdag was een hele gekke dag, we moesten al om 7 uur op het SPI aanwezig zijn om met meneer Ganga naar een basisschool te gaan. De studenten die hier op de Pabo zitten worden zoals ik begreep 16 keer beoordeeld door hem op de stage school. We mochten bij zo'n beoordeling aanwezig zijn en moesten de studenten ook mee beoordelen. In Nederland zijn wij echt wel anders met feedback geven, we beginnen altijd positief en daarna pas de leerpunten. De studenten kregen bijna allemaal een 6, en dat was een goed cijfer bij hun. Dit waren vierdejaars studenten, maar presteerde het zelfde als wij in het tweede jaar doen. Heel bijzonder hoe ze hier opvallende kinderen gewoon negeren en mee laten doen met de les. Toen we thuis kwamen wilde ik eigenlijk meteen even langs mijn stage school fietsen om kennis te maken voor ze dicht gingen. Mijn huisbaas wist wel waar de school was dus die is met mij mee gereden. Aangekomen bij de school bleek het een hele andere school te zijn, helaas ik had een kwartier voor niets gefietst in de hitte. We hebben het toen aan iemand gevraagd en die zei dat we helemaal aan de andere kant moesten zijn, dus moest ik weer een half uur fietsen. Toen we op de weg waren, waar het had moeten zijn konden we nergens een school vinden. Uiteindelijk is onze zoektocht beloond en heb ik de school na een uur gevonden. Ik heb alleen kennis kunnen maken met de onderdirecteur, omdat de school al dicht was en iedereen hier dan meteen naar huis toe gaat. Ze vertelde mij dat het een moslim school was en ze was zo onwijs enthousiast, ik kreeg eigenlijk meteen zin om te beginnen. Toen we terug gingen bleek de school maar 5 minuten van het huis af te zijn, super fijn! Ik was ondertussen ook keihard verbrand. Natuurlijk had ik mij niet ingesmeerd voor dat half uurtje dat ik weg was, het was tenslotte bewolkt. De andere meiden waren al naar vreemdelingen dienst, dus moest ik alleen de taxi pakken. Natuurlijk komt de taxi nooit op tijd als dat nodig is, en heb ik 20 minuten moeten wachten op de taxi. Mijn dag kon niet meer stuk toen ik daar aankwam en de deur dicht was! Je moet zo verschrikkelijk veel regelen om dit land in te komen, en als je dan in het land bent dan is het echt nog niet klaar. Je moet dus opnieuw een stempel gaan halen, daarvoor moet je een heel formulier invullen en indienen, geld geven aan de bank voor een papiertje. Maar je moet jezelf ook binnen 9 dagen melden bij de vreemdelingendienst. Heel tof dat ik dus te laat was bij het kantoor wat ongeveer een half uur rijden was. Ik weet niet of de taxichauffeur het expres deed of omdat hij de weg gewoon niet wist maar wat duurde het lang. Het voelde echt even als een peg dag. We hebben deze dag gewoon thuis gegeten en eerlijk gezegd vind ik de keuken echt te vies om in te koken. Ik haal volgende keer wel gewoon weer wat haha, is overigens ook veel goedkoper. Aan het einde van deze rot dag hebben we lekker met zn alle lekker liggen kletsen in de hangmatten die hier hangen. Daarna zijn we gaan slapen, naja iedereen behalve een van de huisgenootjes en ik. Wij zijn naar tequila geweest, dat is een discotheek hier in Paramaribo. Dat was zo gezellig het was zo half 5. Gelukkig maakte deze avond een hoop van deze dag al weer goed, het is zo fijn als je leuke huisgenootjes hebt die je op sommige momenten gewoon er doorheen trekken. Ze weten precies wat je doormaakt want iedereen heeft er in het begin last van.

Zaterdag begon goed, eindelijk heerlijk kunnen uitslapen en uitgerust wakker geworden. De douche deed het even niet, maar gelukkig hebben we een zwembad in de tuin waar ik een duik in kon nemen. Daarna zijn we heerlijk gaan hangmatteren (ja dat is een woord). In de middag ben ik met twee huisgenoten naar de shopping mall, Hermitage Mall, gegaan. Daar heb ik een nieuwe handdoek gekocht, heerlijk ijs gegeten en hebben we onze eerste GROTE spin gezien! Ik zei het tegen de vrouw van het ijskraampje, maar toen ik de toeristenfoto aan haar had laten zien vertelde ze ons dat dit een kleintje was. OMG hoe groot moeten hier dan wel niet de grote spinnen zijn! hahaha.

Vandaag is het zondag, ik heb net lekker met Tom gebeld. Straks gaat iedereen leuke dingen doen en ik ga is lekker aan mijn onderzoek beginnen. We gaan alles weer oppakken, morgen begint mijn stage en gaan we echt starten. Hier heb ik zo verschrikkelijk veel zin in!  Ik hoop dat ik het ergste deze week gehad heb en dat we er volgende week een leuke en positieve week van kunnen maken! Nieuwe indrukken op mijn stage, het regelen van het aangeven bij de vreemdelingen dienst en aan het einde van de week staat er een trip op het programma! Ik hoop dat die blog ook iets positiever gaat worden dan deze, maar ik kon het even niet mooier maken dan dat het voor mij was. Maar dat hoort er soms ook wel eens bij, volgende week beter!!

Brasa

ps. vergeet helemaal mijn titel uit te leggen, we hebben donderdag en vrijdag alleen maar regen gehad. De regen hier is zo chill, omdat het zo lekker verkoelden maar niet koud is. Maar het is ook gevaarlijk omdat je bijna met een boot over straat moet.

1. Renie:
    19 februari 2017
    Wauw eef t is al n heel avontuur ☺
    Wel fijn dat je huisgenoten in de smaak vallen bij je ...en wat die spinnen betreft
    Mag hopen dat je geen grotere tegen komt ...veel plezier op je nieuwe school
  2. Josien:
    19 februari 2017
    Hey Eef!

Top te lezen dat je eerste indruk van je stageplek zo goed is. Wat een avontuur allemaal. En balen van je voorkeur voor je LIO, maar wie weet wordt het alternatief ook erg leuk! Eerst hier maar van genieten.

Xxx