Danswedstrijd

9 april 2017 - Paramaribo, Suriname

Hoihoi,

Dit weekend zijn we weer lekker thuis gebleven. Vrijdag had ik natuurlijk nog stage, maar de leerkrachten gingen weer staken. Dus het was een lekker kort dagje op stage, en had ik alle tijd om met een huisgenootje even de stad in te gaan. Daar heb ik alvast wat leuke dingentjes gekocht voor als ik weer terug kom. Dus Angelique als je dit leest, ik heb je verjaardagscadeautje hier liggen :D.  's Avonds zijn we naar een ander studentenhuis gegaan, een van die studenten was er voor de laatste avond en vierde dit in de partybus. Dat is een open bus met leuke muziek, die ongeveer een uur rond rijdt. Echt super gezellig, was echt een top avond!

Zaterdag was het echt heerlijk weer. Dus zijn we met het kleine clubje die nog thuis was, lekker gaan zonnen. Echt heerlijk relaxt. Helaas was het luchtbed van een huisgenootje lek, dus zijn we tussendoor nog even naar de Intertoys gefietst. Daar hadden ze nog maar 1 luchtbed, dus helaas kon ik ook niet meteen een nieuw luchtbed meenemen. Helaas was niet alleen het luchtbed lek, maar blijkbaar ook mijn achterband. Dus wij langs een benzinepomp om te vragen of ze hier mijn band konden oppompen. Gelukkig stond er een super aardige man, hij is snel naar huis gefietst en heeft een fietspomp gehaald. Echt heel fijn, maar na 500 meter fietsen stond hij weer plat. We hebben toen eerst even een lekkere ijskoffie gehaald bij de CY en wilde toen verder fietsen. Ik dacht dan fiets ik gewoon op een platte band. Maar toen mijn band er helemaal vanaf draaide, stelde we ons plan bij. We zijn toen in het lekkere naar huis gaan lopen, met in de ene hand de fiets en in de andere hand een heerlijke ijskoffie! In Nederland zou meteen mijn hele dag verpest zijn, maar hier had ik er helemaal geen probleem mee. Thuis aangekomen heeft onze huisheld mijn band gerepareerd en het probleem was weer opgelost. 's Avonds zijn we bij een danswedstrijd tussen middelbare scholen gaan kijken. Dit is heeeeelllll anders dan in Nederland! Ik heb nog nooit zo veel Surinaamse jongeren op één plek gezien. Maar ook was de energie die de leerlingen op het podium uitstraalde echt onbeschrijfelijk! Het was echt zo gaaf om dit mee te mogen maken. De leerlingen konden allemaal zo goed dansen, daar kunnen wij Nederlands nog wat van leren. Tussendoor kwam er nog een hele fanfare op het podium, en andere geweldige voorstellingen. Er werd echt één groot feest van gemaakt, waarbij iedereen gelijk was.

Hier kunnen wij in Nederland nog zo veel van leren. Wij denken heel de tijd we moeten Suriname helpen, want ze hebben geen geld en de economie is kut. Maar er wordt nooit benoemd wat zo onwijs mooi is aan dit land. Alle mensen hier zijn zo vrij en staan open voor andere mensen. Ik ben gister geen één keer gek aangekeken. Terwijl in Nederland worden buitenlanders vaak aangekeken of ze kunnen doodvallen, of nog erger mensen pakken meteen hun tasje vast. Hier draait het niet om alleen maar strenge regels. Tuurlijk kunnen we niet zonder regels maar je kan er ook in doorslaan, wat wij in Nederland misschien ook wel doen. Ze kunnen hier tenminste wel echt protesteren! Zonder dat ze winkelruiten of elkaar kapot maken, of dat er overal politie moet staan op gevaar voor eigen leven.

Zo haha nou dit was even mijn bevinding na die twee maanden dat ik in dit geweldig land ben. Gelukkig mag ik hier nog 2 maanden genieten en misschien ga ik het zelfs jammer vinden om naar huis te gaan. Maar stiekem mis ik toch ook wel mijn eigen vrienden, familie en vriendje. Maar gelukkig komt mijn broer over 2 dagen al en Tom ook al heel snel!