Bigi Pan

14 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Hoihoi allemaal, hier is de blog van het geweldige weekend in bigi pan.

Vrijdag avond zijn we lekker wezen eten bij een leuk restaurant dat de Bodega heet. Ik was natuurlijk helemaal in mijn element, toen we aan een glas wijn zaten met live muziek en stokbrood voor mij. We hebben heerlijk gezeten en gezeten en gezeten en gezeten, tot na een uur het eten kwam. Maar zoals Frank dat zou zeggen:" uit eten gaan is een beleving". Dus hebben we heerlijk genoten van de gezellige sfeer, het gratis drankje en het eten. Thuis aangekomen zijn we meteen naar bed gegaan want het zou vroeg worden de volgende dag.

Zaterdag ochtend vroeg stond het busje met de gids voor de deur. Ik huppelde met mijn vrolijke ochtend gezicht de bus in en checkte gelukkig nog even mijn tas. NATUURLIJK zat mijn paspoort er niet in. Gelukkig was ik niet de enigste die nog wat vergeten was (en dus later de bus in stapte als afgesproken). Toen ik voor de tweede keer in de bus zat, had ik alles mee en heb ik zelfs nog op andere moeten wachten. Man wat was ik trots op mijzelf dat ik een keer op tijd klaar was :D.

Na een aantal keer stoppen om eten in te laden kwamen we aan bij onze eerste echte tussenstop: Groningen. Super mooi dorp. Daar hebben we rond gelopen en een aantal dingen gezien. Daarna zijn we door gereden en op verschillende plaatsen even gestopt, op een pipi te doen. Onderweg konden we heerlijk genieten van het mooie uitzicht, naja ik en Dorieke haha de rest lag lekker te slapen. Bij een van de tussenstops heb ik kunnen zien hoe onmenselijk sommige kunnen zijn. De auto die ons passeerde toen ik net wilde uitstappen reed zo over een hond. Zonder even te stoppen gaf de bestuurder extra gas, gatsie krijg dat beeld er echt niet uit. Gelukkig leefde het beestje nog wel en liep het snel ergens naar toe. Tegen 3 uur zijn we bij een restaurantje "scheveningen" aan de zee gestopt en hebben we lekker geluncht. Na nog een stop bij een Hindoestaanse tempel zijn we op de boot naar bigi pan gestapt. In het begin best eng op zo'n wankel bootje, maar al snel kwamen we op de mooiste plekjes en was ik alleen nog maar bezig met de omgeving. Het huis waar we dit weekend bleven slapen stond op palen en lag in het midden van het meer.  Na dat we de hangmatten hadden opgehangen en lekker gegeten hadden, zijn we gaan kaaimannen spotten. In het begin super spannend omdat ik van die grote krokodillen had verwacht. Maar nadat een gids van het andere bootje een kaaiman gevangen had en in de boot zetten, was de angst minder. Hij was helemaal niet zo groot, maar als nog was het best spannend om hem vast te pakken. Daarom heeft deze held op sokken alleen het beestje even aangeraakt, dat was wel weer voldoende. (als mijn broer en schoonzus dit nu lezen gaan ze natuurlijk stuk. En nee ik heb niet gegild, zoals in Amerika haha) ​Toen we terug kwamen stond er heerlijke bakkabana klaar en was de dansvloer geopend.

Ik ben er na deze avond wel achter gekomen dat in een hangmat slapen moeilijker is dan ik dacht. 's Ochtends ging de wekker om half 7, omdat we de zonsopkomst niet wilden missen. Maar helaas het was bewolkt dus we hebben hem gemist. Na een ontbijt met ongeboren kip, zijn we weer in de boot gestapt om vogels te gaan spotten. Maar helaas hebben we er niet veel gezien, wel hebben we lekker een modderbad genomen in het meer.

Helaas komt er aan alles een einde en moesten we hierna alles inpakken en zijn we terug gegaan naar de bus. In de hete zon zijn we natuurlijk allemaal lekker verkleurd (rood gekleurd) en hebben we weer kunnen genieten van de mooie omgeving.

Na de busreis van ongeveer 3uur stopte de bus er mee. Maar gelukkig wist de buschauffeur waar het aan lag en hebben we maar heel even stil gestaan. Blijkbaar is het hier heel normaal dat als je benzine tankt, de kans groot is dat je water mee tankt. Daar rijden de auto's hier nog niet op, dus stopt de auto dan vanzelf hé.

Thuis aangekomen hebben we nog even gewacht op de nieuwe meiden die net geland waren. Daarna zijn we naar Freddy Moreira gegaan en hebben we er nog een leuke stapavond van gemaakt.

Maandag heb ik heerlijk kunnen uitslapen en zijn we op het gemakje naar de Palmentuin gegaan, voor het Holi Pagwa feest. Wat was dit een geweldig feest. Het is te vergelijken met het Bevrijdingsfestival, alleen dan met kleur poeder. Iedereen is vrolijk, er is muziek en een soort 6 kamp. Ik heb echt genoten, maar rond een uur of 8 waren we allemaal zo moe dat we toch maar lekker naar huis zijn gefietst. Wat voor veel mensen er onwijs hilarisch uit zag, 11 vrouwen en 1 man op de fiets. Dit was echt een top weekend, ik heb echt even lekker kunnen genieten van dit mooie land. Maar nu gaan we weer lekker volop aan de bak, morgen de onderwijs bieb opzoeken en kijken of ik mijn Theoretisch kader kan afmaken deze week!

Brasa uit Su!

1. Ferdinand Spinnewijn:
    18 maart 2017
    Geweldig verslag, mooie foto's. Een ervaring om niet meer te vergeten. Hartelijke groeten!
    Ferdinand
  2. Michelle:
    18 maart 2017
    Super leuk om zo te lezen wat je allemaal meemaakt Eveline, gave ervaring lijkt me! :D
  3. Eveline van den Ban:
    18 maart 2017
    Dankjewel! Leuk dat jullie het hebben gelezen en ook hebben gereageerd :D Tot over drie maanden!