Laatste paar dagen in Su

14 juni 2017 - Paramaribo, Suriname

Hoihoi Allemaal,

Man wat gaat de tijd toch snel! morgen stap ik al weer in het vliegtuig naar Nederland. Brengt wel een beetje dubbele gevoelens met zich mee, maar ik denk dat deze tijd zo wel mooi is geweest. Juist nu in mijn laatste weken heb ik het weer zo naar mijn zin gehad. Mede dankzij leuke huisgenootjes, waar ik veel leuke dingen mee heb gedaan.

We zijn lekker uiteten geweest en omdat Janne en ik eigenlijk de zelfde dingen lekker vinden, hebben we lekker elke dag Combi deal gehad.

Vrijdag heb ik mijn laatste stagedag gehad, dat was echt zo leuk! Alle klassen hadden iets voor mij voorbereid en hadden allemaal een klein cadeautje voor mij gekocht. Dus niet alleen ik kom zwaarder thuis ook mijn koffer gaat iets zwaarder zijn dan gepland denk ik... Na deze super leuke presentatie moest ik zelf mijn presentatie nog geven. De leerlingen waren om elf uur al uit en rond kwart over elf moest ik mijn onderzoek presenteren aan alle leerkrachten, directeur, onderdirecteur en zelfs meneer Ganga van het SPI kwam kijken. Na mijn presentatie kreeg ik een cijfer en heb ik afscheid genomen van alle leerkrachten en ben ik met een mooie voldoende naar huis gefietst. Ik heb echt een hele leuke stage periode gehad en deze op een leuke manier kunnen afsluiten.

Zaterdag zijn we met de bus naar de stad geweest. Een busritje is hier maar 1,80 srd (8 srd is pas een euro), dus op deze manier kan je wel lekker geld besparen. Nadat we een paar winkeltjes hadden bezocht zijn we naar de waterkant gegaan en hebben daar heerlijke bami gegeten. Dan heb je gewoon een heerlijke lunch voor een euro. Ook heb ik de laatste souvenirs ingeslagen.... uiteindelijk dus veeeelll te veeel gekocht hahaha. Maar ook een souvenir voor mijzelf gekocht, was dat bijna vergeten. Maar ze hebben hier zulke mooie handgemaakte tassen, aan die tassen hangen dan kaartjes met de namen van de vrouwen die de tas hebben gemaakt en dus het geld krijgen. Ik hoop dat mijn laptop er in blijft zitten en dat hij er sterk genoeg voor is :D.

Verder zijn we zondag naar Torarika gegaan hier hebben we heerlijk heel de dag liggen bakken in de zon. Een heerlijke milkeshake er bij en genieten maar. Aan het einde van de dag bbq en rottie gehaald dus deze dag was ook weer een geslaagd!

Maandag waren Janne en Dorieke jarig. Janne had besloten dat ze ziek was dus zijn we samen op quad tour gegaan! Ik dacht eerst dit is veel te duur dat ga ik echt niet doen, crossen kunnen we ook in de duinen. Maar man wat ben ik blij dat we dit hebben gedaan! Super cool om 70 te rijden over een bauxiet weg, door plassen te scheuren in de savanne en takken te ontwijken in de jungle. Dit was echt zo'n leuke ervaring! Bovendien waren we maar met z'n tweeën dus zijn we veel verder gekomen dan de mensen die dit in grote groepen doen. En we hadden heel de dag echt stralend weer, misschien een klein plaatselijk buitje in de jungle maar verder zo mooi weer!! Aangekomen bij het eindpunt zijn we lekker wat gaan eten. Haha en Janne zat heerlijk haar soep te eten met een luiaard om haar nek en een slang die rond haar soep kroop. Dus die had echt een top verjaardag! 's Avonds zijn we lekker uitgeput serie gaan kijken in de hangmatten, zo'n quad tour vraagt toch best veel energie.

Gister heb ik mijn MKV bewijs uitgeprint zodat ik morgen het land uit mag en ben ik nog even door gegaan naar het SPI. Ik had een afspraak met meneer Ganga gemaakt om even afscheid te nemen. Hij was het eerste Surinaamse gezicht waar we mee te maken hadden hier en heeft samen met ons de stage plaatsen geregeld. Verder konden we altijd met vragen bij hem terecht, maar voor een Surinaamse man had hij het wel erg druk. Dus heel veel tijd heeft hij niet gehad voor ons, maar dat geeft ook niet want kijk hoe zelfstandig we er van geworden zijn. Tom had een klein bakje met Zeeuwse babbelaars mee genomen en die heb ik hem dan ook gegeven. Hij is de eerste Surinamer die het cadeautje niet meteen uitpakte. Ik had gelezen dat het onbeleefd is voor Surinamers om een cadeautje meteen uit te pakken. Toen ik met de bus moest overstappen in de stad ben ik eerst lekker nog even wat gaan eten in de stad en toen door gegaan naar huis. Thuis heb ik nog lekker even in het zwembad kunnen liggen, nog even genieten van de zon en bruin worden!!

Vandaag wordt een schoonmaak dag, ben benieuwd hoeveel tijd het mij gaat kosten om dit kleine hokje helemaal schoon te krijgen. Ook ben ik benieuwd of mijn koffer niet veel te zwaar gaat zijn! Morgen moeten we hier om 1 uur al weg en vlieg ik als het allemaal goed verloopt om 6 uur richting huis.

I'm coming Home!!