Grote regentijd

1 juni 2017 - Paramaribo, Suriname

Hoihoi Allemaal,

Wat een weer hier in Suriname. Zulke onweer en regen heb ik echt nog nooit meegemaakt. Vanochtend om 4 uur werd ik wakker door hele harde regen en onweer.... Ik ben toen weer lekker verder gaan slapen in de hoop dat het half 8 droog zou zijn. Helaas, om half 8 was het nog steeds mega donker en de onweer zat nu echt overal rond het huis. Ondanks dat mijn stage maar 5 minuten fietsen wilde ik toch maar met de taxi, ik vertrouw de onweer toch niet helemaal. Helaas hadden meerdere mensen dit idee en was geen enkele taxi bereikbaar. Dus heb ik gewacht tot de onweer wat verder weg was en ben ik heel snel naar stage toe gefietst. Toen ik om 10 over 8 pas aan kwam op stage was de school nog niet eens begonnen. De leerkrachten waren er nog niet allemaal en ook heel veel leerlingen waren niet naar school gekomen. De straten staan hier vaak allemaal blank en hierdoor houden veel ouders hun kinderen gewoon thuis. Het is een beetje te vergelijken met wanneer er bij ons heel veel sneeuw valt, dan zijn ook niet alle leerlingen op school en komt iedereen te laat. Een leerkracht kwam zelfs helemaal niet op school, waardoor ik vandaag weer een dagje mocht invallen voor een andere klas. Ik heb hier al zo vaak mogen invallen in een andere klas en dan sta je als stagiaire helemaal alleen voor die groep. Het voelt zo goed om dit te oefenen en het voelt nog beter wanneer je aan het einde van de dag denkt; Ik kan het!! De kinderen zien mij echt als juf! Ik had nog nooit voor deze klas gestaan en toch wisten de kinderen allemaal mijn naam en wisten ze ook dat ik volgende week vrijdag ga stoppen met mijn stage. Ze wilde zo graag nog eens les van mij krijgen en vandaag hadden ze dat eindelijk van mij.. Ondanks het supersuper slechte weer hebben we er toch een leuke maar ook een leerzame dag van gemaakt. Het ging weer veel te snel voorbij, ook mijn stage periode vliegt voorbij.. je leest het goed, volgende week vrijdag is mijn laatste stagedag alweer!

Nou moet ik eerlijk zeggen dat het niet altijd een hele makkelijke tijd hier in Suriname is geweest, maar de kinderen en mijn mentor geven mij zo veel energie. Ik ga mijn stage hier zo missen en ik heb mijzelf weer zo ontwikkeld hier. Ik ben er achter gekomen dat ik heel veel alleen kan, maar dat je op sommige momenten ook echt hulp moet vragen. Bijvoorbeeld vorige week. Ik had ergens last van en had contact gehad met de dokter in Nederland, omdat mijn verwachting van de dokter hier niet heel hoog is. De dokter in Nederland heeft mij echt super goed geholpen zover hij dat kon doen op zo'n verre afstand. Dus ging ik met het recept alleen naar de apotheek hier. Maar toen zij mij vertelde dat zij het niet konden maken, sta je daar wel ff helemaal alleen en heb je echt zin om meteen naar huis te vliegen. Gelukkig kon ik hulp vragen bij twee lieve huisgenootjes, die meteen van hun stage zijn weg gegaan om mij te helpen. Ik ben met hun toch hier naar de dokter gegaan en manman dat was best grappig. De dokter wist echt niet wat hij met mij aan moest en wilde mij doorverwijzen. Uiteindelijk na veel aandringen heeft hij op internet gekeken wat hij voor mij kon doen. Samen met internet en het recept van de dokter in NL heeft hij een recept uitgeschreven die ze hier wel konden maken. Dit hebben ze bij de apotheek voor mij gemaakt en de volgende dag kon ik het al ophalen. Wat een beleving weer, maar had dit echt niet alleen gekund. Ik ben blij als ik straks de goede medicatie uit Nederland heb en dat het weer allemaal rustig wordt.

Verder is dus hier de grote regentijd aangebroken, dat betekend dus echt Nederlands weer alleen dan 10 graden warmer. Het is nu ook 27 graden maar het komt echt met bakken naar beneden, straten staan onder water, onweer heb ik nog nooit zo hard mee gemaakt en ook is het bijzonder om in een klein kamertje te zitten waar het water op sommige plekken uit het plafond komt. Het is heel bijzonder om dit alles hier mee te maken en ik ga het hier ook zo missen, want nog 2 weken en ik zit in het vliegtuig naar huis. Maar ik ben ook weer heel blij met alle luxe die ik thuis weer ga hebben. Een lekkere warme douche, een zacht bed waar je niet uitzweet (omdat het zo heet is), een wasmachine die je kleding schoon maakt, internet wat het gewoon doet maar het aller belangrijkst alle vrienden en familie die ik weer ga zien.

De komende twee weken staat er geen trip meer op het programma, wel ga ik misschien met een huisgenootje een auto huren en gaan we lekker een rondje rijden. Ik heb er nu al zin in, nu nog hopen dat het weer ook mee werkt!

Spreek jullie snel weer!

xxxx

1. Renie:
    2 juni 2017
    Oh oh eef je maakt wat mee daar
    Wel blij dat ik je straks weer in t wild tegen kan komen in goes