Galibi

15 mei 2017 - Paramaribo, Suriname

Fawaka!

Dit weekend ben ik naar Galibi geweest. Dit was weer zo'n geweldig trip die ik nooit meer ga vergeten. We gingen met een klein groepje vanuit het huis naar t vat om daar nog 4 andere op te halen. Dit ging natuurlijk niet allemaal als gepland en drie kwartier later dan gepland stapte de laatste met een kater ook in de auto.

Met onze super toffe gids Sergo zijn we met de bus richting de grens Suriname/Frans Guyana gereden. Hier zijn we een boot ingestapt en zijn we naar de overkant gevaren. Frans Guyana, is nog een kolonie van Frankrijk dus zie je weer wat Europese dingen voorbij komen. De auto's reden ineens weer rechts, je kan oversteken op een zebrapad en de auto's stoppen voor je, wegen zien er redelijk uit en een croissantje betaal je met euro's. We hebben hier een dorpswandeling gedaan en hebben een kijkje mogen nemen in de gevangenis daar. Toen we na een paar uur weer op de boot zaten, zijn we meteen door gevaren naar Galibi. We voeren richting de Atlantische oceaan, waardoor het water erg onstuimig was. Sergo had gezegd hou je regenjas maar aan ook al regent het niet. Nou die regenjas hielp helemaal niets! De golven sloegen om je oren en klitskledder nat stapte we op het strand van Glibi. Ja je leest het goed STRAND!! Je wilt niet weten hoe blij ik was om dat weer is te zien. Een echt strand met een echte zee!

Na dat we de tassen in onze kamers gelegd hadden mochten we lekker gaan zwemmen in de warme zee. Dit was echt geweldig, soms even schrikken van een blad of een tak wat voorbij kwam drijven....maar het was super!

Na het heerlijke chill moment hebben we nog even naar het volleyballen gekeken. Naja ik heb gekeken de rest heeft mee gedaan haha. En daarna mochten we lekker gaan eten. Na het eten kregen we nog even bezoek van pluisje, de tamme papagaai en daarna zijn we weer terug op de boot gegaan. Dit keer mochten we onder een zeil zitten, waardoor we niet nat werden van de golven. We zijn toen naar de Atlantische oceaan gevaren en daar zijn we weer aan een strandje gegaan. Hier hebben we zo veel gave schildpadden gezien. Eerst zagen we een gewone schildpad, waarvan ik meteen al onder de indruk was. ZOOO GROOT! Daarna zagen we een schildpad die eitjes aan het leggen was, haha dit zijn net pingpong ballen. (Arm beest zitten wij met onze neus te kijken hoe zij aan het bevallen is...) Na een poosje kwamen de inheemse jongens naar ons met een verrassing. Ze hadden kleintjes gevonden, we hebben gekeken hoe deze lieve baby schildpadden naar de zee renden. En toen we dachten dat de avond niet nog beter kon, kon het dus nog mooier! We hebben echt zo'n mega goten schildpad gezien! Deze Leaderback was bezig met het graven van een gat om haar eieren in te leggen. Maar helaas was het niet de goede plek en ging ze weer terug de zee in. Maar man wat een gevaarte was dat, ze was ongeveer 1.80 meter lang en 1 meter breed.

Toen we na dit super avontuur weer terug kwamen bij de lodges, hebben we nog lekker bij het kampvuur kunnen zitten en heb ik heerlijk geslapen in een zacht bed.

De volgende ochtend zijn we een dorpswandeling gaan maken, waar ik nog wat souvenirs heb kunnen kopen. Echt weer een mooie ervaring om zo'n inheems dorpje te zien.

Ik heb echt weer genoten van een prachtige trip, en misschien nog wel meer omdat er een strand en een zee bij was. Vanaf vandaag wordt het echt aftellen naar huis, we zitten hier nog maar een maand. Dus geniet er nog maar even lekker van dat ik nog niet thuis ben, want als ik thuis kom dan overspoel ik jullie allemaal met de super gave verhalen over de dingen die ik hier heb mee gemaakt!

Dikke kus uit SU

1. Henriëtte:
    19 mei 2017
    Haha, je hebt zo veel verhalen... maar goed dat je via je blog al wat gedeeld hebt ;)
    Aftellen inderdaad, het gaat snel!

Groeten,

Henriëtte
  2. Eveline van den Ban:
    19 mei 2017
    Hahaha zeker, als ik terug kom dan kan ik uren vullen met wat ik hier allemaal beleefd heb! Denk dat het ook heel leuk is om dit over 30 jaar terug te lezen :D
    Nog maar 4 weken, zeker aftellen.